Mindre hold & Mere tid til dig

Vi starter timerne langsomt ud og forbinder os til kroppen via åndedrættet/meditativt. Intensiteten i øvelserne øges i løbet af timen, så kroppen folder sig naturligt ud. Vi laver stående, siddende og liggende øvelser på alle holdene, ligesom du på alle hold(undtagen blid yoga) inviteres til og instrueres i de såkaldte omvendte øvelser, fx hovedstand. Jeg giver grundig instruktion og respekterer naturligvis, hvis der er øvelser, som du ikke ønsker at lave. Vi afslutter altid med ca. 10 minutters afspænding (Savasana) gerne kombineret med åndedrætsøvelser og/eller bodyscan.

Vi arbejder fokuseret og i dybden

– øvelserne tilpasses din krop

Holdoversigt – Ugentlige hold

Løbende holdstart: januar, marts, august og oktober


Ny yogasæson starter til oktober 2021

Du finder min yoga i den skønne sal i Vitten Forsamlingshus ved Hinnerup, i Mårslet Multihal – sal b og i den Fri fagskoles store sal i Hadsten (p.t. pause) Jeg har også mit eget private yogastudie Hørret Skovvej 27, Mårslet, hvor små luksushold venter på dig med ekstra tid og varme.

Nedenfor finder du holdoversigten med flere forskellige målgrupper, temaer og niveauer.

Tilmeld dig et hold her


Du vil modtage en bekræftelse på din tilmelding.

Afvent bekræftelse på mail eller sms og indbetal derefter, hvis du vil være sikker på en plads. Først til mølle!

Tilmelding først endelig ved betaling.

    • Mårslet Multihal, sal B

      Tid: Mandage 17:15-18:30
      Hold 1: Yoga for lidt øvede
      8 gange på følgende mandage: 25/10, 1/11, 8/11, 15/11, 22/11, 29/11, 6/12 og 13/12.

      Level 1-2. Maks. 12 deltagere.

    • Mårslet Multihal, sal B

      Tid: Onsdage 19:00-20:30
      Hold 2 Lidt øvede
      7 gange på følgende 7 onsdage: 27/10, 3/11, 10/11, 17/11, 24/11, 1/12 og 8/12.

      Level: 1-2. Maks. 12 deltagere.

    • Vitten Forsamlingshus (ved Hinnerup)

      Tid: Tirsdage 16:00-17:15
      Hold 3 Yoga for begyndere
      8 gange på følgende tirsdage: 26/10, 2/11, 9/11, 16/11, 23/11, 30/11, 7/12 og 14/12.

      Level: 1-2. Maks. 12 deltagere.

    • Vitten Forsamlingshus (ved Hinnerup)

      Tid: Tirsdage fra 17:30-18:45
      Hold 4: Mandeyoga 50+ lidt øvede
      8 gange på følgende 8 tirsdage: 26/10, 2/11, 9/11, 16/11, 23/11, 30/11, 7/12 og 14/12.

      Level: 1-2. Maks. 12 deltagere.

    • Vitten forsamlingshus (ved Hinnerup)

      Tid: Tirsdage 19:05-20:35
      Hold 5: Yoga for øvede
      8 gange på følgende 8 tirsdage: 26/10, 2/11, 9/11, 16/11, 23/11, 30/11, 7/12 og 14/12.

      Level 2. Maks. 12 deltagere.

    • Mit private yogastudie Hørret Skovvej 27, Mårslet

      Tid: Torsdage 14:30-15:30
      Hold 6: Meditation & yoga for mænd
      6 gange på følgende 6 torsdage: 7/10, 14/10 (pause i uge 42) 28/10, 4/11, 11/11 og 18/11.

      Level: 1. Maks. 5 deltagere.

    • Mit private yogastudie Hørret Skovvej 27, Mårslet

      Tid: Torsdage 16:15-17:45
      Hold 7: Fyraftensyoga for kvinder
      8 gange på følgende 8 torsdage: 30/9, 7/10, 14/10 (pause i uge 42) 28/10, 4/11, 11/11, 18/11 (pause i uge 47)og 2/12.

      Level: 1-2. Maks. 5 deltagere.

    • Mit private yogastudie Hørret Skovvej 27, Mårslet

      Tid: fredage fra 7:15-08:30.
      Hold 8: Morgenyoga m/k.
      7 gange på følgende 7 fredage: 8/10, 15/10 (pause i uge 42) 29/10, 5/11, 12/11, 19/11 (pause i uge 47) og 3/12.

      Level: 1-2. Maks. 5 deltagere.

    • Mit private yogastudie Hørret Skovvej 27, Mårslet

      Tid: Fredage 09:00-10:30
      Hold 9: Restorativ yoga for kvinder
      7 gange på følgende fredage: 8/10, 15/10 (pause i uge 42) 29/10, 5/11, 12/11, 19/11 (pause i uge 47) og 3/12.

      Level: 1. Maks. 5 deltagere.

    Priser og betaling

    Pris hold 1: 960 kr.
    Pris hold 2: 910 kr.
    Pris hold 3 og 4: 800 kr.
    Pris hold 5: 920 kr.
    Pris hold 6: 720 kr.
    Pris hold 7: 1200 kr.
    Pris hold 8: 980 kr.

    Pris hold 9: 1050 kr.

    Betaling:
    MobilePay: 18269
    Eller betaling til konto i Handelsbanken: 7633 2172907.

    Tilmeldingsfrist – Alle hold:
    Senest på ugedagen før holdstart. Efter princippet: “først til mølle”. Send mail eller sms om tilmelding og afvent ok fra mig før indbetaling. Tilmelding først endelig ved betaling.

    Gratis prøvetime, rabatter og fleks

    Rabat for husstand eller hvis du går på flere hold: Hvis flere fra samme husstand/familie går til yoga hos mig, eller du går på flere hold, er der 100 kr. samlet rabat til husstanden for sæsonen. Derefter får hustanden 100 kr. i rabat for hvert ekstra hold, I tilmeldes. Dvs. kun første hold er fuld pris. Særligt hold 1 og 2 i Mårslet multihal, sal B: Hvis du er tilmeldt begge hold er den samlede pris 1500 kr. for begge hold.

    Gratis prøvetime: Du kan altid deltage i en gratis prøvetime for at se, om min yoga er noget for dig.

    Fleks: Hvis du er forhindret i at deltage på dit tilmeldte hold, kan du flekse til et af de andre hold, forudsat der er plads. Send en sms på 23448389 og tjek om der er plads til dig på et søster eller broderhold.

    Praktisk info til alle holdene – tøj? udstyr?

    Hold 1, 2 og 3: Du skal selv medbringe måtte og tæppe. Det øvrige udstyr som bælter, pølle og blokke kan lånes, men medbring gerne dit eget.

    Hold 4 og 5: Medbring selv måtte, tæppe, pølle og bælte. Udstyr som blokke, ekstra tæpper og stole er tilgængeligt i salen og anvendes efter behov.

    Hold 6, 7, 8 og 9: Du skal selv medbringe måtte og tæppe. Blokke, pøller, ekstra tæppe, bælter og stole er tilgængelige i salen og kan lånes og anvendes efter behov. Du kan også gerne medbringe eget udstyr og der er mulighed for at opbevare eget udstyr hos mig.

    Alle hold: Du skal tage behageligt og bevægeligt tøj på. Yoga laves med bare tæer for at få rigtigt fodfæste.

    Yoga hold Mårslet

    Mit lille, eksklusive yogastudie på Hørret Skovvej ved Moesgaard – Mårslet

    Yoga Mårslet faciliteter

    Den fine sal i Hadsten – den Fri fagskole

    Mere info om holdene

    Hold 1 og 2: Yoga for lidt øvede M/K, Level 1-2.

    Vi arbejder med hele kroppen og jeg instruerer grundigt. Programmerne varieres fra gang til gang og timen bygges op, så vi starter roligt ud. Sværhedsgrad og tempo øges i løbet af timen, så kroppen kan folde sig naturligt ud. Du inviteres til at lære hovedstand og andre omvendte stillinger efter grundig guiding. Hver lektion slutter med afspænding, normalt kombineret med bodyscan og/eller Pranayama. Selvom programmerne varierer fra gang til gang, vil der altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom øvelserne ofte gentages for at øge arbejdet i dybden. De sidste ca. 10 minutter er afspænding.

    Hold 3: Yoga for begyndere M/K, Level 1-2.

    Se i det hele hold 1 og 2. På begynderholdet vil der være flere gentagelser end på det lidt øvede hold, ligesom jeg tager mig ekstra tid til instruktion, hvis du aldrig før har lavet yoga.

    Hold 4: Mandeyoga 50+, Level 1-2, lidt øvede.

    Absolut kun for mænd! Her finder du yoga kun for mænd på level 1 -2. Lidt mere power og lidt mere hensyn til mandekroppen. Programmet varierer fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom øvelserne gerne gentages flere gange for at øge arbejdet i dybden. Du inviteres til at stå på hovedet, lave håndstand, armbøjninger og planke. Hver lektion varer 75 minutter. De sidste ca. 10 minutter er afspænding.

    Hold 5: Yoga for øvede M/K, Level 2.

    Holdet er til dig som har dyrket yoga level 1-2 i mere end et år og som kan lide at blive udfordret. Der arbejdes både med kendte og nye øvelser og/eller variationer. Programmerne varieres fra gang til gang og timen bygges op, så vi starter roligt ud, gerne via åndedrætsøvelser. Sværhedsgrad og tempo øges i løbet af timen, så kroppen kan folde sig naturligt ud. Du inviteres til omvendte øvelser, som hovedstand og skulderstand gennem grundig instruktion. Vi har ekstra tid til at udforske yogaen og hermed krop og sind. Hver lektion varer 90 minutter. De sidste ca. 10 minutter er afspænding.

    Hold 6: Meditation & Yoga for mænd, Level 1-2. Max 5

    Her får du en times pause – måske midt i en ellers travl arbejdsdag. Forskning kan i dag dokumentere, at blot 5-10 minutters meditation om dagen aktiverer de centrer i hjernen der nærer koncentration, de kognitive evner, og evnen til nærvær og empati. Vi starter lektionen med at meditere via forbindelsen til åndedrættet. Jeg instruerer grundigt, og du kan være med også selvom du aldrig har prøvet det før. Der vil være gode yogastræk og også yogastyrkende øvelser. Vi slutter af med afspænding, eventuelt gennem guidet bodyscan. Sæsonen har 6 gange. Der vil være mindst en af gangene, hvor vi mediterer og laver yoga i stilhed; dvs. fuld stilhed fra I træder ind af døren, til I går ud igen! Det er en måde at give sindet ekstra ro og mulighed for fordybelse. Jeg vil glæde mig til at give dig en nærende pause for krop og sind.

    Hold 7: Fyraftensyoga for kvinder, lidt øvede, Level 1-2, max 5.

    Vi arbejder med hele kroppen – både med styrke og smidighed. Holdet er for dig som tidligere har gået til yoga og/eller gerne vil udfordres mere end nybegynderen. Vi starter ofte med at forbinde os til kroppen via åndedrættet. Intensiteten i øvelserne øges i løbet af lektionen. Der er forskellige programmer fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte “grundøvelser”, ligesom der ofte er gentagelser for at øge dybden og kvaliteten af yogaen. Bemærk at lektionen varer 1,5 time, og vi har god tid til at udforske og fordybe os med yogaen. Vi slutter altid af med afspænding i ca. 10 minutter, ofte kombineret med Pranayama og/eller bodyscan.

    Hold 8: Morgenyoga M/K, Level 1-2, max 5.

    Vi arbejder med hele kroppen – både med styrke og smidighed. Lektionen bygges op, så kroppen folder sig langsomt ud med respekt for morgenkroppen. Vi starter ofte med at forbinde os til kroppen via åndedrættet. Intensiteten i øvelserne øges i løbet af lektionen. Der er forskellige programmer fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte “grundøvelser”, ligesom der ofte er gentagelser for at øge dybden og kvaliteten af yogaen. Vi slutter altid af med afspænding i ca. 10 minutter, ofte kombineret med Pranayama lg/eller bodyscan.

    Hold 9: Restorativ yoga for kvinder, Level 1 -2. Max 5.

    Vi arbejder skånsomt med hele kroppen – både med styrke og smidighed. Vi starter ofte med at forbinde os til kroppen via åndedrættet. Vi har fokus på de øvelser, der får kroppen ned i gear – aktivering af det parasympatiske nervesystem. Der vil være mange gode stræk af kroppens bagside og meget fokus på åndedrættet. Vi slutter altid af med afspænding i ca. 10 minutter, ofte kombineret med Pranayama lg/eller bodyscan.

    Individuelle forløb

    Enetimer i yoga – yogaforkælelse når du er klar


    For mange tusinde år siden, da man begyndte at dyrke yoga, blev yoga lært én til én. Det var altså ikke noget man lærte i et fitnesscenter med 20 mænd/kvinder på hvert hold. Man fandt sin egen personlige lærermester og fik personlig undervisning i yoga.

    Tiden og udviklingen har gjort, at yoga sjældent udbydes som enetimer. Men det er synd og skam. Jeg kan selv huske, da jeg startede med at dyrke yoga. Jeg havde spørgsmål ustandselig til dit og dat – jeg har sikkert været en pestilens for de andre på holdet. Men det er jo fordi, at yoga skal læres så den passer til netop din krop. Og de instruktioner som man som lærer kommer med på et hold, vil jo ikke kunne undgå at blive af mere generel karakter. Der er derfor også fare for, at du på et stort yogahold ikke får den hjælp og støtte, som du har brug for.

    Jeg har valgt at udbyde enetimer i yoga. Det er – i starten – en dyrere måde at lære yoga på, men se det som en investering i at få din egen yogapraksis til at blomstre og udvikle sig bedst muligt. En lektion varer 1½ time.

    Enetimer kan desuden være et godt udgangspunkt for, at du kommer i gang med at dyrke yoga hjemme hos dig selv.

    Kontakt mig for enetimer

    Skræddersyet forløb

    Har du behov for at genvinde indre styrke – mentalt og fysisk? Bliver du nemt stresset? Døjer du med dårlig søvn? Eller ønsker du at lære dig selv bedre at kende, og måske give mulighed for at give slip på gamle mønstre og komme videre i dit liv?

    Efter en indledende samtale med dig, skræddersyr vi et forløb, hvor vi arbejder med netop det, som du har brug for. Herefter sammensætter vi et individuelt program. Hvis du ønsker det, vil jeg udarbejde et program efter dine behov – som afslutning på rejsen hos mig.

    Tag kontakt til mig og vi kan aftale nærmere.

    Kontakt mig for et skræddersyet forløb

    Mobil Mindfulness

    Har din virksomhed behov for at styrke ledere og medarbejderne indefra?

    Verden forandrer sig, men som menneske er vi nødt til at stå stærkt – både fysisk og mentalt. Jeg træner jeres bevidsthed, arbejder med krop og sind og giver styrke til at turde give slip på gamle mønstre, der måske ikke længere er hensigtsmæssige. Vi arbejder med meditation, basale yogaøvelser & bodyscan. Alle kan deltage.

    Tag kontakt til mig for en afklaring af et forløb, herunder målgruppe, antal og hvad vi skal fokusere på at styrke/træne.

    Jeg medbringer eventuelt udstyr, som meditationspuder.

    BOOK MIG TIL DIN VIRKSOMHED

    8-ugers stressreducerende forløb (MBSR)

    Mindfulness-baseret stressreduktion

    Fra 2022 udbyder jeg MBSR (mindfulness-baseret stressreduktion) i 8-ugers forløb med yoga, meditation, bodyscan og samtaleterapi. Forløbet køres i grupper på 8-15 personer.

    Målet er at arbejde med sindet og kroppen gennem stressreducerende træning af begge dele, såkaldt MBSR – mindfulness-baseret stressreduktion. Forløbet er designet af Aarhus Universitet. Programmet er udviklet ud fra nyeste forskning og har dokumenteret effekt som stressreducerende.

    Tag kontakt til mig, eller hold øje her på siden, hvornår MBSR-forløb udbydes.

    Kontakt mig for et MBSR forløb

    Mine yogier fortæller

     “Yoga hos Mette er et frikvarter for mig, hvor jeg gør noget godt for mig selv. Styrke, smidighed og balance er i fokus og vi bliver instrueret grundigt gennem øvelserne. Med høj faglig kompetence og hjertevarme skaber Mette en nærhed til os elever, som jeg sætter stor pris på og ikke kan undvære.”

    Hanne Larsen

    ”Jeg går til yoga, fordi det holder min krop smidig. Jeg synes ikke altid, at det bare er dejligt – det er også hårdt arbejde! Men jeg har indset, at yogaen er nødvendig for at kunne holde alderstegn og skavanker fra døren.”

    Peter K. Sørensen

    ”Hos Mette er yoga en rejse. En rejse, hvor krop og sjæl forenes, en rejse hvor den enkelte, men også fællesskabet er i fokus, en rejse, som du kommer opladet hjem fra. Mette er guiden, der har den energi og ånd, som skal til. Tak for det!”

    Eva Nyholm Christiansen

    “Mette er en dygtig og nærværende formidler. Øvelser, som man kan synes er umulige, får Mette guidet os igennem med kærlig tillid til, at vi mestrer det. På  Mettes små luksushold er der altid en god og uhøjtidelig stemning, præget af fuld koncentration og fokus.”

    Malene O. Jacobsen

    “Hos Mette er der tid til ro og fordybelse, hvilket gør, at alle kan være med – uanset niveau. Og det kan straks mærkes, hvor god yogaen er både for krop og sjæl. Jeg er stor fan af konceptet. Mon ikke også du bliver det?”

    Sigrid Agersnap

    “Jeg går altid glad hjem fra yoga hos Mette. Hendes begejstring smitter og opmuntringerne, når det er allerhårdest, gør lige, at jeg kan klare lidt mere. Mette ser mig og alle de andre udøvere, og skal der justeres lidt kommer hun ned og guider den enkelte. Jeg er altid i trygge hænder hos Mette og hendes yogapraksis gør min krop glad! Ja, selv på skærmen til yoga Live har jeg følelsen af, at hun kan se mig”

    Christine Ditlev Egekvist

    Yoga stillinger

    Utthita parsvakonasana

    Virabhadrasana ll

    Viparita karani

    Salamba Sirsasana

    Gumukhasana i Tadasana

    Viden om yoga

    Effekten af yoga, herunder yoga & stress

    Der findes utrolig meget litteratur om yoga og der findes mange forskellige yogaformer. Personligt har jeg haft glæde af at læse om, hvad det egentlig er yoga gør ved min krop om mit sind; for der sker noget når du dyrker yoga!

    Her er nogle forskellige kilder, som jeg kan anbefale:

    Simon Krohn har skrevet bogen: ”Nærmere noget”, 2013, Forlag: People’s Press. Det er en fantastisk bog, der sætter ord på det du mærker i krop og sind, når du dyrker yoga. Intro til bogen: ”Yoga bliver ofte forbundet med smidighed, sundhed og stresshåndtering, men de fleste har alligevel en fornemmelse af, at yoga er langt mere og dybere end det. Men hvad er dette dybere lag? Og hvordan kan yogastillinger og meditationsøvelser have eksistentiel betydning?

    Nærmere noget” er en introduktion til de filosofiske tanker, der ligger til grund for yogatraditionen. Filosofien tager udgangspunkt i menneskets evige uro og viser dig en vej til indsigt og fred. Vejen fører dybt ind i dig selv. Det handler bestemt ikke kun om velvære, og du må regne med at få rokket din selvopfattelse godt og grundigt.”

    Ifølge et forsøg på School of Medecine ved Boston University øger yoga niveauet af det stof, der regulerer stress i hjernen og mindsker risikoen for depression med op til 27 procent efter en yogatime. I en undersøgelse ved Massachusetts General Hospital er det desuden påvist, at yoga forbedrer stress, uanset om den praktiserende er begynder eller øvet. Den hormonelle ubalance reduceres med op til 30 procent. Læs mere her.

    Hjerneforsker Richard Davidson fra det amerikanske University if Wisconsin har modtaget nogle af USAs største videnskabelige priser for sin forskning i sammenhængen mellem krop og følelser. Davidson har hos mennesker, der dyrker yoga og meditation,

    påvist en markant styrkelse af aktiviteten i de kredsløb i hjernen, der styrer vores koncentration og følelser. I et interview til videnskab.dk, fortæller han: »Det et faktum, at vores hjerner forandrer sig. Alt, hvad vi gør, påvirker os: spisning, TV, motion, kaffedrikning og søvn forandrer vores hjerne. Det er ikke bare en påstand – det understøttes af solide videnskabelige studier inden for hjerneforskning og neurovidenskab.« Læs mere her

    »Spørgsmålet er altså ikke, om yoga og meditation påvirker vores hjerner – for det gør det ligesom alt muligt andet i vores omgivelser. Det store spørgsmål er snarere, hvordan meditation og yoga forandrer vores hjerne, sammenlignet med andre aktiviteter.«

    »Vores forskning tyder på, at vi gennem yoga og meditation selv kan tage mere ansvar for forandringerne i hjernen. Vi kan selv være med til at påvirke vores hjerne i en positiv retning i stedet for at overlade den til kræfterne omkring os,« siger Richard Davidson.

    Hos det danske Institut for Stress indgår yoga som en integreret del af undervisningen i det evidensbaserede forløb, der hedder ”Mindfulness-baseret Stress Reduktion” /MBSR. Der undervises både i liggende yoga og stående yoga, og tidligere kursister er meget begejstrede for denne form for yoga, hvor de tilpassede yogaøvelser gøres med bevidst nærvær. Formålet er ikke fitness, men derimod at kunne bevæge kroppen, og samtidig træne formel mindfulness meditation. Dvs mærke kroppen indefra, mærke de fysiske fornemmelser, når kroppen bøjes, strækkes og balancerer.  Og samtidig registrere de tanker og følelser, der hele tiden dukker op, notere dem og give slip på dem, og derefter venligt vende opmærksomheden tilbage til kroppen. Yoga er med til at løsne op for spændinger, man måske slet ikke ved, at man har.
    En fin og nem tilgængelig yogaguide finder du i bogen “Yoga – Et kvarter om dagen for en glad krop og et stærkt sind”. Bogen er skrevet af Sisse Siegumfeldt og giver nemme anvisninger til yogaøvelser og åndedrætsøvelser, som du kan arbejde med hjemme hos dig selv.