Loading...
Yoga 2018-12-11T20:04:47+00:00

Velkommen til yoga i yougrow!

Ny sæson starter i uge 2 2019.

Nyheder Vitten Forsamlingshus: søvnforløb 6 gange i januar og februar, 20:30-21:45. Blid yoga for kvinder tirsdag eftermiddage 15:30-16:45.

Lille, eksklusivt yogastudie på Hørret Skovvej 27 med Morgen- og Fyraftensyoga og mulighed for at sætte dit eget yogahold!

Nyd den fine yogasal i Hadsten – den fri fagskole, torsdage kl. 19:00-20:15.

Yougrow er yoga på mindre hold med lidt mere tid til dig. Med fokus på ro, nærhed og fællesskab har jeg siden august 2016 udbudt yoga fra min egen stue.

For at kunne nå ud til lidt flere flyttede jeg august 2017 to af holdene til de lokale forsamlingshuse, Vitten og Nr. Galten forsamlingshus, og jeg har nu 3 hold i Vitten forsamlingshus. Jeg sætter et deltagerantal på omkring 12 personer.

Efter efterårsferien 2018 rykkede Galten-holdet til Hadsten, Den fri Fagskole,store sal, hvor der er mere lys og luft. Samtidig udvidede jeg med to hold i et nyt, lille yogastudie på Hørret Skovvej 27, således et Fyraftensyogahold på mandage og et Morgenyogahold torsdag morgen. Her er plads til 6 personer. Det er mit håb, at nærheds- og fællesskabsfølelsen er at finde såvel på mine lokale hold i Vitten og Hadsten som på mine hold hjemme på Hørret Skovvej 27.

Jeg udbyder i den kommende sæson 2019 et yogahold som har et særligt formål, nemlig at forbedre din nattesøvn. I foråret 2018 testede jeg forskellige yogaprogrammer på mine yogahold og fandt ud af, at yoga for det allerfleste havde en meget gunstig effekt på nattesøvnen. Jeg blev også klogere på, hvilke øvelser, der virker på flest og hvilke øvelser, der måske ikke gavner søvnen. Vil du gerne styrke din nattesøvn har du en særlig mulighed for det tirsdag aften i Vitten Forsamlingshus. Et 6-ugers yoga-søvn forløb kører således i januar og februar 2019.

Resultatet af undersøgelserne omkring yogaens effekt på søvnen kan du se på siden yoga & personlig udvikling, yoga og søvn.

Jeg har siden foråret 2017 udbudt yogahold kun for mænd. Min erfaring er, at mænd ofte har lidt mere skepsis overfor, om yoga kan være noget for dem – Er yoga ikke kun for unge, smukke kvinder? Sådan var det måske engang, men slet ikke i dag. Jeg kan røbe, at når mændene vælger yogaen, oplever de ofte, at det er en utrolig god modvægt til de andre typer sport, de dyrker, ligesom de oplever, at kroppen – allerede efter få gange – får en fornyet smidighed. Så kære mand: du behøver ikke frygte, at du skal lægge din maskulinitet i garderoben ved indgangen til yogalokalet – det er ingelunde tilfældet.

Som en pendent til mit mandeyoga-hold, starter til januar 2019 et yogahold med blid yoga for kvinder. Her vil være fokus på klassiske yogaøvelser uden dybe stræk og foroverbøjninger, ligesom der vi værre færrer omvendte stillinger (hovedstand og skulderstand) og mere fokus på vejrtrækning og afspænding.

Du kan også få enetimer i yoga med særligt fokus på dig. Se under Yoga & personlig udvikling.

Som en ny og spændende udviklingsvej tilbyder jeg i efteråret 2019 en 3-dages workshop i at skrive dagbog. Her bruger jeg også yogaen som effektivt indgangsredskab til at åbne op for at skrive. Se mere under yoga & personlig udvikling.

Her på siden finder du praktiske informationer om udbud af hold med tidspunkter og priser.

Du vil også finde en nærmere beskrivelse af de enkelte hold og målgruppen.

Vi arbejder fokuseret og i dybden

– øvelserne tilpasses din krop

Min yogaprofil og baggrund

Jeg hedder Mette Holm Høgsbro og er 51 år. Jeg bor på Hørret Skovvej tæt på Hørret skov og Moesgaard sammen med Peter. Jeg har to store drenge, Poul på 23 år og Laurits på 21 år. De bor og studerer begge i Aarhus.

I januar 2017 stiftede jeg Yougrow, hvor jeg blandt andet udbyder yoga. Jeg udbyder almindelige yogahold, yogahold kun for mænd, morgenyoga og fra august 2018 yoga for en bedre nattesøvn. Jeg udbyder også workshops, hvor jeg fx kombinerer yoga med mere personlig udvikling, fx at skrive dagbog.

Min baggrund er, at jeg siden 2010 har dyrket regelmæssig yoga, fået undervisning flere gange om ugen, og deltaget i forskellige workshops. I 2015/2016 underviste jeg en periode i yoga på Hammel Neurocenter, ligesom jeg i perioder har undervist på et yogastudie i Hammel. Jeg har siden 2016 ladet min stue danne rammen om yogahold, og fra sommeren 2017 desuden udbudt hold i de lokale forsamlingshuse.

I 2016 påbegyndte jeg en international yogalærer uddannelse, og blev i september 2018 certificeret international yogalærer i Patanjali Yoga, Level II. Uddannelsen har hjemsted i Schweiz og består af ca. 150 timers undervisning pr. år, herunder teacher træning med supervision.

Før yogaen kom ind i mit liv, har jeg dyrket masser af gymnastik og er uddannet gymnastikinstruktør og har haft eget gymnastikhold i 12 år sammen med en veninde. Yogaen er nu en central del af mit liv, og det ved jeg, at den altid vil være.

Mit ønske for fremtiden er, at jeg i endnu højere grad kan få mulighed for at dyrke yogaen og samtidig dele ud af min yogaviden til dig.
Som led i uddannelsen som international certificeret yogalærer har jeg valgt at fordybe med i yogaens effekt på vores nattesøvn. Den viden, jeg har opnået i den forbindelse finder du her på hjemmesiden under yoga & personlig udvikling og du kan dyrke yoga hos mig, hvor øvelserne er valgt ud med henblik på en styrkelse af din søvn.

Min Yoga hedder Patanjali og lægger vægt på øget fordybelse, indsigt og professionalisme i yogaen. Der er fokus på præcision og grundighed samt ”alignment”. Der arbejdes intelligent og anatomisk korrekt, så skader mindskes, mens styrke og udholdenhed opbygges. Der arbejdes med styrke og gode velgørende stræk men også med smidighed og balance. Der bruges en del yoga remedier, så man kan få optimalt ud af træningen uanset niveau og form. Der lægges endvidere vægt på ”det at være til stede” samt finde glæden i nærværet.

Patanjali Yoga bygger på principperne fra Hatha Yoga og Iyengar Yoga og er grundlagt i 2013 af Ali Dashti. Ali er født og opvokset i Poone, Indien. Han har boet hos samt været en del af Iyengar familien siden han var en stor knægt. Ali har studeret hos BKS Iyengar, Geeta og Prashant i mange år samt ledsaget både Guruji og Geeta på mange rejser.

Patanjali er navnet på en vismand, som menes at være den første, der for flere tusinde år siden satte de mange yogaøvelser i system.

Som yogalærer lægger jeg vægt på, at lære dig øvelserne grundigt og i detaljen og med respekt for den, du er. Vi er forskellige mennesker – og kroppe – og med forskellige styrker og skavanker og derfor vil yogaøvelserne også skulle tilpasses netop dig. Endelig lægger jeg vægt på at holde mig opdateret, så jeg – så vidt mulig – er orienteret om, hvordan de nyeste yogavinde blæser.

Holdoversigt, tilmelding og praktisk info

Ny yogasæson starter uge 2 2019.

Du finder min yoga i den skønne sal i Vitten Forsamlingshus, den fine sal i Fagskolen i Hadsten samt i mit lille, eksklusive yogastudie på Hørret Skovvej 27 ved Mårslet/Moesgaard.

Morgenyoga, Mandeyoga 50+, Blid yoga for kvinder, M/K yoga Level I-II, Fyraftensyoga og Yoga for en bedre nattesøvn……

  • Vitten Forsamlingshus Blid yoga for kvinder i alle aldre

    Hold 1: Tirsdage 15:30-16:45.
    9 gange på følgende datoer: 8/1, 15/1, 22/1, 29/1, 5/2, (pause i uge 7), 19/2, 26/2, 5/3, og 12/3.

  • Vitten Forsamlingshus Mandeyoga 50+

    Hold 2: Tirsdage 17:05-18:20.

    9 gange på følgende tirsdage: 8/1, 15/1, 22/1, 29/1, 5/2 (pause i uge 7), 19/2, 26/2, 5/3 og 12/3.

  • Vitten Forsamlingshus, M/K yoga Level I -II.

    Hold 3: Tirsdage : 18:45-20:15.

    9 gange på følgende datoer: 8/1, 15/1, 22/1, 29/1, 5/2 (pause i uge 7), 19/2, 26/2, 5/3 og 12/3

  • Vitten Forsamlingshus Yoga for en forbedret nattesøvn, Begynder, level 1 M/K.

    Hold 4: Tirsdage 20:30-21:45 i januar og februar.

    6 gange på følgende datoer: 8/1, 15/1, 22/1, 29/1, 5/2 (pause i uge 7 og 8) 26/2.

  • Den Fri Fagskole Hadsten (Den store sal) M/K Yoga Level 1-2. Østergade 77, Hadsten.

    Hold 5: Torsdage fra kl. 19:00-20:15.

    9 gange på følgende torsdage: 10/1, 17/1, 24/1, 31/1, 7/2, (pause i uge 7), 21/2, 28/2, 7/3 og 14/3 2019.

  • Yogastudiet Hørret Skovvej 27, Morgenyoga – max 6 personer

    Hold 6: Onsdage 16:15-17:30.

    9 gange på følgende onsdage: 9/1, 16/1, 23/1, 30/1, 6/2, (pause i uge 7), 20/2, 27/2, 6/3 og 13/3 2019.

  • Yogastudiet Hørret Skovvej 27, Morgenyoga – max 6 personer

    Hold 7: Torsdage fra kl. 07:20-08:35.

    9 gange på følgende torsdage: 10/1, 17/1, 24/1, 31/1, 7/2, (pause i uge 7), 21/2, 28/2, 7/3 og 14/3 2019

  • Yogastudiet Hørret Skovvej 27 – Book dit eget yogahold – ml. 4-6 personer

    Hold X: Hvis I er en gruppe på mellem 4 og 6 personer, der gerne vil dyrke yoga sammen og have yogaen som et fælles frirum, så tag kontakt til mig på mette@yougrow.dk, så finder vi ud af at lave et hold særligt til jer.

    Vi aftaler typisk et forløb på mellem 6 og 10 gange.

  • Tilmelding  og betaling

    Pris hold 1 og 2: 840 kr. for en sæson.

    Pris hold 3: 870 kr. for en sæson.

    Pris hold 4: 880 kr. for en sæson.

    Pris hold 5: 820 kr. for en sæson.

    Pris hold 6 og 7: 900 kr. for en sæson.

    Pris hold X: 700 kr. for hele holdet per gang. Dvs. ved 6 personer: 117 kr. per person, per gang.

    Tilmelding: Du skriver navn og hold nr. til: mette@yougrow.dk. Du vil modtage en bekræftelse på din tilmelding.

    Betaling: Mobilpay: 18269 eller indbetal til konto i Handelsbanken, 7633 2172907.

    Tilmeldings- og betalingsfrist: 2. januar 2019.

  • Gratis prøvetime, familierabat og fleks

    Familierabat: Hvis flere fra samme husstand/familie går til yoga hos mig, eller du går på flere hold, er der 200 kr. samlet rabat til husstanden for sæsonen.
    Gratis prøvetime Du kan altid deltage i en gratis prøvetime for at se, om min yoga er noget for dig.
    Fleks Hvis du er forhindret i at deltage på dit tilmeldte hold, kan du flekse til et af de andre hold, forudsat der er plads.

  • Praktisk info til alle holdene – tøj? udstyr?

    Du skal tage behageligt og bevægeligt tøj på. Yoga laves med bare tæer for at få rigtigt fodfæste.

    Hold 1, 2, 3, 4, 6 og 7: Alt udstyr, som måtter, tæpper, bælter, blokke og puder findes i yogalokalet.
    Hold 5: Her skal du selv medbringe måtte og et tæppe. Alt andet udstyr findes i lokalet.

Billeder fra mine yogastudier…..

Mere info om holdene

Hold 1, Blid yoga for kvinder alle aldre

Holdet er til dig, som foretrækker de enkle og klassiske yogaøvelser. Der arbejdes ekstra skånsomt uden at gå for dybt i stillingerne. Der er færre omvendte stillinger. Programmet vil ofte indeholde åndedrætsøvelser (Pranayama) inden afspænding. Programmet varierer fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom øvelserne gerne gentages flere gange for at øge arbejdet i dybden. Hver lektion varer i alt 75 minutter. De sidste 15 minutter er guidet afspænding.

 

Hold 2, Mandehold 50+

Absolut kun for mænd! Her finder du begynderyoga for mænd på level 1. Lidt mere power og lidt mere hensyn til mandekroppen. Programmet varierer fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom øvelserne gerne gentages flere gange for at øge arbejdet i dybden. Hver lektion varer 75 minutter. De sidste 15 minutter er afspænding.

Hold 3 – M/K Yoga Level 1-2

Der er tale om 75 minutters yoga efterfulgt af 15 minutters afspænding. Der er forskellige programmer fra gang til gang og programmerne er bygget op, så vi øger sværhedsgraden som lektionen skrider frem. Der vil altid være nogle kendte “grundøvelser”, ligesom der gerne er gentagelser af de enkelte øvelser for at øge dybden og kvaliteten af yogaen. Vi slutter altid af med guidet afspænding, hvor kroppen giver helt slip.

Hold 4 – Yoga for en bedre nattesøvn

Der er tale om 60 minutters yoga efterfulgt af 15 minutters afspænding. Programmerne er sammensat særligt med henblik på at give dig en bedre nattesøvn. Der vil til disse seancer være ekstra fokus på åndedrættet. Programmerne er udarbejdet på baggrund af de erfaringer og tests, som jeg gennemførte på mine yogahold i foråret 2018. Resultatet af søvntestsne kan du se her på hjemmesiden under yoga & personlig udvikling. Der vil fx ikke indgå hovedstand, håndstand og skulderstand i søvnyoga programmerne, da disse øvelser har en opkvikkende effekt på mange.

Hold 5 Begynderyoga m/k level 1-2

60 minutters yoga efterfulgt af 15 minutters afspænding. Der er tale om forskellige programmer fra gang til gang med fokus på at nå godt omkring kroppen. Men der vil altid være nogle faste grundøvelser, der går igen, og øvelserne gentages gerne for at øge dybden og kvaliteten af yogaøvelserne. Seancerne bygges op, så sværhedsgraden forøges i løbet af lektionen og efterhånden som kroppen er blevet varm. Vi slutter altid med ca. 15 minutters guidet afspænding.

Hold 6 og 7 – Morgen- og fyraftensyoga

 

Begynderyoga M/K, Level 1 i 60 minutter og efterfulgt af 15 minutters afspænding. Programmet varieres fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom der gerne er gentagelser for at øge dybden og kvaliteten af yogaøvelserne. Der lægges vægt på vejrtrækning og sluttes altid med en 15 minutters guidet afspænding.

Hold X – Du har selv valgt dit hold

 

Det særlige ved dette hold er, at du og de andre på holdet selv har valgt holdet og dermed bestemmer I også, hvad indholdet skal være: Begynderyoga? Level I eller II? Skal der være særlig fokus på stress eller dårlig nattesøvn? Skal yogaen indeholde ekstra åndedrætsøvelser? eller særlig lang afspænding? Eller? Svaret afhænger af, hvad du og dit hold ønsker! Obligatorisk er dog afslutning med 15 minutters guidet afspænding.

Mine elever siger

 “Yoga hos Mette er et frikvarter for mig, hvor jeg gør noget godt for mig selv. Styrke, smidighed og balance er i fokus og vi bliver instrueret grundigt gennem øvelserne. Med høj faglig kompetence og hjertevarme skaber Mette en nærhed til os elever, som jeg sætter stor pris på og ikke kan undvære.”

Hanne Larsen

”Jeg går til yoga, fordi det holder min krop smidig. Jeg synes ikke altid, at det bare er dejligt – det er også hårdt arbejde! Men jeg har indset, at yogaen er nødvendig for at kunne holde alderstegn og skavanker fra døren.”

Peter K. Sørensen

”Hos Mette er yoga en rejse. En rejse, hvor krop og sjæl forenes, en rejse hvor den enkelte, men også fællesskabet er i fokus, en rejse, som du kommer opladet hjem fra. Mette er guiden, der har den energi og ånd, som skal til. Tak for det!”

Eva Nyholm Christiansen

“Mette er en dygtig og nærværende formidler. Øvelser, som man kan synes er umulige, får Mette guidet os igennem med kærlig tillid til, at vi mestrer det. På  Mettes små luksushold er der altid en god og uhøjtidelig stemning, præget af fuld koncentration og fokus.”

Malene O. Jacobsen

“Hos Mette er der tid til ro og fordybelse, hvilket gør, at alle kan være med – uanset niveau. Og det kan straks mærkes, hvor god yogaen er både for krop og sjæl. Jeg er stor fan af konceptet. Mon ikke også du bliver det?”

Sigrid Agersnap

Yoga stillinger

Utthita parsvakonasana

Virabhadrasana ll

Viparita karani

Salamba Sirsasana

Gumukhasana i Tadasana

Viden om yoga

Effekten af yoga, herunder yoga & stress

Der findes utrolig meget litteratur om yoga og der findes mange forskellige yogaformer. Personligt har jeg haft glæde af at læse om, hvad det egentlig er yoga gør ved min krop om mit sind; for der sker noget når du dyrker yoga!

Her er nogle forskellige kilder, som jeg kan anbefale:

Simon Krohn har skrevet bogen: ”Nærmere noget”, 2013, Forlag: People’s Press. Det er en fantastisk bog, der sætter ord på det du mærker i krop og sind, når du dyrker yoga. Intro til bogen: ”Yoga bliver ofte forbundet med smidighed, sundhed og stresshåndtering, men de fleste har alligevel en fornemmelse af, at yoga er langt mere og dybere end det. Men hvad er dette dybere lag? Og hvordan kan yogastillinger og meditationsøvelser have eksistentiel betydning?

Nærmere noget” er en introduktion til de filosofiske tanker, der ligger til grund for yogatraditionen. Filosofien tager udgangspunkt i menneskets evige uro og viser dig en vej til indsigt og fred. Vejen fører dybt ind i dig selv. Det handler bestemt ikke kun om velvære, og du må regne med at få rokket din selvopfattelse godt og grundigt.”

Ifølge et forsøg på School of Medecine ved Boston University øger yoga niveauet af det stof, der regulerer stress i hjernen og mindsker risikoen for depression med op til 27 procent efter en yogatime. I en undersøgelse ved Massachusetts General Hospital er det desuden påvist, at yoga forbedrer stress, uanset om den praktiserende er begynder eller øvet. Den hormonelle ubalance reduceres med op til 30 procent. Læs mere her.

Hjerneforsker Richard Davidson fra det amerikanske University if Wisconsin har modtaget nogle af USAs største videnskabelige priser for sin forskning i sammenhængen mellem krop og følelser. Davidson har hos mennesker, der dyrker yoga og meditation,

påvist en markant styrkelse af aktiviteten i de kredsløb i hjernen, der styrer vores koncentration og følelser. I et interview til videnskab.dk, fortæller han: »Det et faktum, at vores hjerner forandrer sig. Alt, hvad vi gør, påvirker os: spisning, TV, motion, kaffedrikning og søvn forandrer vores hjerne. Det er ikke bare en påstand – det understøttes af solide videnskabelige studier inden for hjerneforskning og neurovidenskab.« Læs mere her

»Spørgsmålet er altså ikke, om yoga og meditation påvirker vores hjerner – for det gør det ligesom alt muligt andet i vores omgivelser. Det store spørgsmål er snarere, hvordan meditation og yoga forandrer vores hjerne, sammenlignet med andre aktiviteter.«

»Vores forskning tyder på, at vi gennem yoga og meditation selv kan tage mere ansvar for forandringerne i hjernen. Vi kan selv være med til at påvirke vores hjerne i en positiv retning i stedet for at overlade den til kræfterne omkring os,« siger Richard Davidson.

Hos det danske Institut for Stress indgår yoga som en integreret del af undervisningen i det evidensbaserede forløb, der hedder ”Mindfulness-baseret Stress Reduktion” /MBSR. Der undervises både i liggende yoga og stående yoga, og tidligere kursister er meget begejstrede for denne form for yoga, hvor de tilpassede yogaøvelser gøres med bevidst nærvær. Formålet er ikke fitness, men derimod at kunne bevæge kroppen, og samtidig træne formel mindfulness meditation. Dvs mærke kroppen indefra, mærke de fysiske fornemmelser, når kroppen bøjes, strækkes og balancerer.  Og samtidig registrere de tanker og følelser, der hele tiden dukker op, notere dem og give slip på dem, og derefter venligt vende opmærksomheden tilbage til kroppen. Yoga er med til at løsne op for spændinger, man måske slet ikke ved, at man har.
En fin og nem tilgængelig yogaguide finder du i bogen “Yoga – Et kvarter om dagen for en glad krop og et stærkt sind”. Bogen er skrevet af Sisse Siegumfeldt og giver nemme anvisninger til yogaøvelser og åndedrætsøvelser, som du kan arbejde med hjemme hos dig selv.