Loading...
Yoga 2017-11-21T23:12:19+00:00

Velkommen til yoga i yougrow!

JuleYoga i Vitten Forsamlingshus tirsdag den 19. og torsdag den 28. december

OBS! Ny yogasæson starter i uge 2 2018.

Yougrow er yoga på små hold med lidt mere tid til dig. Med fokus på ro, nærhed og fællesskab har jeg siden august 2016 udbudt yoga fra min stue i Vitten. Vi arbejder fokuseret og i dybden og tilpasser øvelserne til din krop.

For at kunne nå ud til lidt flere flyttede jeg fra august 2017 to af holdene til de lokale forsamlingshuse, Vitten og Nr. Galten forsamlingshus. Jeg sætter et max deltagerantal på omkring 12 personer. Jeg håber at kunne bringe nærheds- og fællesskabsfølelsen med fra min stue i Vitten til de to forsamlingshuse.

Jeg har valgt at udbyde et yogahold særligt til mænd. Min erfaring er, at mænd ofte har lidt mere skepsis overfor, om yoga kan være noget for dem – Er yoga ikke kun for unge, smukke kvinder? Sådan var det måske for 10 år siden, men slet ikke i dag. Jeg kan røbe, at når mændene vælger yogaen, oplever de ofte, at det er en utrolig god modvægt til de andre typer sport, de dyrker, ligesom de oplever, at kroppen – allerede efter få gange – får en fornyet smidighed. Så kære mand: du behøver ikke frygte, at du skal lægge din maskulinitet i garderoben ved indgangen til yogalokalet – det er ingelunde tilfældet.

Jeg udbyder fra starten af november et morgenyogahold – fredag morgen kl. 7:30. Efter yogaen vil der være hjemmelavet morgengrød efter yogaen, så man kan fortsætte direkte fra yogaen til dagens gøremål. Velbekomme!

Du kan også få enetimer i yoga med særligt fokus på dig. Se under Yoga & personlig udvikling.

Som en ny og spændende udviklingsvej tilbyder jeg til november en 3-dages workshop i at skrive dagbog. Her bruger jeg også yogaen som effektivt indgangsredskab til at skrive. Se mere under yoga & personlig udvikling.

Her på siden finder du praktiske informationer om udbud af hold med tidspunkter og priser.

Du vil også finde en nærmere beskrivelse af de enkelte hold og målgruppen.

Vi arbejder fokuseret og i dybden

– øvelserne tilpasses din krop

Min yogaprofil og baggrund

Jeg hedder Mette Holm Høgsbro og er 49 år. Jeg bor i Vitten ved Hinnerup sammen med Peter. Jeg har to store drenge, Poul på 22 år og Laurits på 20 år. De bor og studerer begge i Aarhus.

I januar 2017 stiftede jeg Yougrow, hvor jeg blandt andet udbyder yoga. Jeg udbyder almindelige yogahold, morgenyoga med morgengrød og udbyder også workshops, hvor jeg fx kombinerer yoga med mere personlig udvikling, fx at skrive dagbog.

Min baggrund er, at jeg siden 2010 har dyrket regelmæssig yoga, fået undervisning flere gange om ugen, og deltaget i forskellige workshops. I 2015/2016 underviste jeg en periode i yoga på Hammel Neurocenter, ligesom jeg i perioder har undervist på et yogastudie i Hammel. Jeg har siden 2016 ladet min stue danne rammen om yogahold, og fra sommeren 2017 desuden udbudt hold i de lokale forsamlingshuse.

I 2016 påbegyndte jeg en international yogalærer uddannelse, og bestod i september 2017 eksamen på level 1 og er nu i gang med level 2. Jeg forventer at blive internationalt certificeret i efteråret 2018. Uddannelsen har hjemsted i Schweiz og består af 150 timers undervisning pr. år.

Før yogaen kom ind i mit liv, har jeg dyrket masser af gymnastik og er uddannet gymnastikinstruktør og har haft eget gymnastikhold i 12 år sammen med en veninde. Yogaen er nu en central del af mit liv, og det ved jeg, at den altid vil være.

Mit ønske for fremtiden er, at jeg i endnu højere grad kan få mulighed for at dyrke yogaen og samtidig dele ud af min yogaviden til dig.

Min Yoga hedder Patanjali og lægger vægt på øget fordybelse, indsigt og professionalisme i yogaen. Der er fokus på præcision og grundighed samt ”alignment”. Der arbejdes intelligent og anatomisk korrekt, så skader mindskes, mens styrke og udholdenhed opbygges. Der arbejdes med styrke og gode velgørende stræk men også med smidighed og balance. Der bruges en del yoga remedier, så man kan få optimalt ud af træningen uanset niveau og form. Der lægges endvidere vægt på åndedrættet samt ”det at være til stede” samt finde glæden i nærværet.

Patanjali Yoga bygger på principperne fra Hatha Yoga og Iyengar Yoga og er grundlagt i 2013 af Ali Dashti. Ali er født og opvokset i Poone, Indien. Han har boet hos samt været en del af Iyengar familien siden han var en stor knægt. Ali har studeret hos BKS Iyengar, Geeta og Prashant i mange år samt ledsaget både Guruji og Geeta på mange rejser.

Patanjali er navnet på en vismand, som menes at være den første, der for flere tusinde år siden satte de mange yogaøvelser i system.

Som yogalærer lægger jeg vægt på, at lære dig øvelserne grundigt og i detaljen og med respekt for den, du er. Vi er forskellige mennesker – og kroppe – og med forskellige styrker og skavanker og derfor vil yogaøvelserne også skulle tilpasses netop dig. Endelig lægger jeg vægt på at holde mig opdateret, så jeg – så vidt mulig – er orienteret om, hvordan de nyeste yogavinde blæser.

Holdoversigt, tilmelding og praktisk info

Ny sæson starter op efter efterårsferien tirsdage, torsdage og fredage

Særligt: Mandahold 50+
Nyhed: Morgenyoga med morgengrød – fredage kl. 7:30

  • Tirsdage

    Hold 1: Mandehold 50+, level 1: 17:00-18:15 . Sted: Stuen i Vitten – max 7 personer.

    Hold 2: Yoga, Begynder M/K, level 1: 19:00-20:30. Sted: Vitten Forsamlingshus.

    7 gange på følgende datoer: 24/10, 1/11(OBS! onsdag), 7/11, 14/11, 28/11, 5/12 og 12/12.

  • Torsdage

    Hold 3: Yoga, Begynder M/K, level 1: 16:30-18:00. Sted:  Stuen i Vitten –  max 7 personer)

    Hold 4: Yoga, Begynder M/K, level 1: 19:00-20:15. Sted:  Nr. Galten Forsamlingshus

    7 gange på følgende datoer: 2/11, 9/11, 16/11, 30/11, 7/12, 14/12 og 21/12.

  • Fredag – morgenyoga med morgengrød

    Hold 5: Yoga, Begynder M/K, level 1: 07:30-09:00. Sted:  Stuen i Vitten –  (max 7 personer)

    6 gange: 3/11, 10/11, 17/11, 1/12, 8/12 og 15/12.

  • Tilmelding  og betaling

    Pris hold 1-3: 650 kr. for en sæson.
    Pris hold 4: 600 kr. for en sæson.
    Pris hold 5: 650 kr. med grød og 550 kr. uden grød.

    Tilmeldings- og betalingsfrist hold 1-5: den 1. oktober 2017.

    Tilmelding Hold 1-5: Du skriver navn og hold nr. til: mette@yougrow.dk. Du vil modtage en bekræftelse på din tilmelding.

    Betaling til Handelsbanken, konto nr.: 7633 2172907.

  • Praktisk info til alle holdene – tøj? udstyr? flekse til andet hold?

    Du skal tage behageligt og bevægeligt tøj på. Yoga laves med bare tæer for at få rigtigt fodfæste.

    Alt udstyr, som måtter, tæpper, bælter og blokke findes i yogalokalet.

    Er du forhindret i at deltage på dit hold, kan du flekse til et af de andre hold, forudsat der er plads.

Betaling

Alle hold betaling til Handelsbanken, konto nr.: 7633 2172907.

Mere info om holdene

Hold 1, Mandehold 50+

Er begynderyoga for mænd på level 1. Lidt mere power og lidt mere hensyn til mandekroppen. Hver lektion varer 75 minutter. De sidste 15 minutter er afspænding.

Hold 2 og hold 3

Er Yoga, Begynder M/K, level 1. Der er tale om 75 minutters yoga efterfulgt af 15 minutters afspænding.

Hold 4

Er yoga, Begynder M/K, level 1. 60 minutters yogaøvelser efterfulgt af 15 minutters afspænding.

Hold 5: Morgenyoga med morgengrød

Morgenyoga med morgengrød er 50 minutters yoga efterfulgt af 10 minutters afspænding. Dernæst serveres grød med frisk frugt. Tanken er, at du kan starte dagen med at være god ved dig selv og køre direkte på arbejde efter yoga eller bare få en “flyvende” start på din weekend!

Særligt om yoga på terrassen

I årevis har jeg selv dyrket yoga udendørs, når vejret tillader det.
I min have har jeg en stor træterrasse, hvor vi kan være med vores lille yogahold.
Yoga i den frie natur giver en fantastisk åbning af sindet og en stærk følelse af velvære og frihed. Jeg vil glæde mig til at tage dig med ud i min natur!

Mine elever siger

 “Yoga hos Mette er et frikvarter for mig, hvor jeg gør noget godt for mig selv. Styrke, smidighed og balance er i fokus og vi bliver instrueret grundigt gennem øvelserne. Med høj faglig kompetence og hjertevarme skaber Mette en nærhed til os elever, som jeg sætter stor pris på og ikke kan undvære.”

Hanne Larsen

”Jeg går til yoga, fordi det holder min krop smidig. Jeg synes ikke altid, at det bare er dejligt – det er også hårdt arbejde! Men jeg har indset, at yogaen er nødvendig for at kunne holde alderstegn og skavanker fra døren.”

Peter K. Sørensen

”Hos Mette er yoga en rejse. En rejse, hvor krop og sjæl forenes, en rejse hvor den enkelte, men også fællesskabet er i fokus, en rejse, som du kommer opladet hjem fra. Mette er guiden, der har den energi og ånd, som skal til. Tak for det!”

Eva Nyholm Christiansen

“Mette er en dygtig og nærværende formidler. Øvelser, som man kan synes er umulige, får Mette guidet os igennem med kærlig tillid til, at vi mestrer det. På  Mettes små luksushold er der altid en god og uhøjtidelig stemning, præget af fuld koncentration og fokus.”

Malene O. Jacobsen

“Hos Mette er der tid til ro og fordybelse, hvilket gør, at alle kan være med – uanset niveau. Og det kan straks mærkes, hvor god yogaen er både for krop og sjæl. Jeg er stor fan af konceptet. Mon ikke også du bliver det?”

Sigrid Agersnap

Yoga stillinger

Utthita parsvakonasana

Virabhadrasana ll

Viparita karani

Salamba Sirsasana

Gumukhasana i Tadasana

Viden om yoga

Effekten af yoga, herunder yoga & stress

Der findes utrolig meget litteratur om yoga og der findes mange forskellige yogaformer. Personligt har jeg haft glæde af at læse om, hvad det egentlig er yoga gør ved min krop om mit sind; for der sker noget når du dyrker yoga!

Her er nogle forskellige kilder, som jeg kan anbefale:

Simon Krohn har skrevet bogen: ”Nærmere noget”, 2013, Forlag: People’s Press. Det er en fantastisk bog, der sætter ord på det du mærker i krop og sind, når du dyrker yoga. Intro til bogen: ”Yoga bliver ofte forbundet med smidighed, sundhed og stresshåndtering, men de fleste har alligevel en fornemmelse af, at yoga er langt mere og dybere end det. Men hvad er dette dybere lag? Og hvordan kan yogastillinger og meditationsøvelser have eksistentiel betydning?

Nærmere noget” er en introduktion til de filosofiske tanker, der ligger til grund for yogatraditionen. Filosofien tager udgangspunkt i menneskets evige uro og viser dig en vej til indsigt og fred. Vejen fører dybt ind i dig selv. Det handler bestemt ikke kun om velvære, og du må regne med at få rokket din selvopfattelse godt og grundigt.”

Ifølge et forsøg på School of Medecine ved Boston University øger yoga niveauet af det stof, der regulerer stress i hjernen og mindsker risikoen for depression med op til 27 procent efter en yogatime. I en undersøgelse ved Massachusetts General Hospital er det desuden påvist, at yoga forbedrer stress, uanset om den praktiserende er begynder eller øvet. Den hormonelle ubalance reduceres med op til 30 procent. Læs mere her.

Hjerneforsker Richard Davidson fra det amerikanske University if Wisconsin har modtaget nogle af USAs største videnskabelige priser for sin forskning i sammenhængen mellem krop og følelser. Davidson har hos mennesker, der dyrker yoga og meditation,

påvist en markant styrkelse af aktiviteten i de kredsløb i hjernen, der styrer vores koncentration og følelser. I et interview til videnskab.dk, fortæller han: »Det et faktum, at vores hjerner forandrer sig. Alt, hvad vi gør, påvirker os: spisning, TV, motion, kaffedrikning og søvn forandrer vores hjerne. Det er ikke bare en påstand – det understøttes af solide videnskabelige studier inden for hjerneforskning og neurovidenskab.« Læs mere her

»Spørgsmålet er altså ikke, om yoga og meditation påvirker vores hjerner – for det gør det ligesom alt muligt andet i vores omgivelser. Det store spørgsmål er snarere, hvordan meditation og yoga forandrer vores hjerne, sammenlignet med andre aktiviteter.«

»Vores forskning tyder på, at vi gennem yoga og meditation selv kan tage mere ansvar for forandringerne i hjernen. Vi kan selv være med til at påvirke vores hjerne i en positiv retning i stedet for at overlade den til kræfterne omkring os,« siger Richard Davidson.

Hos det danske Institut for Stress indgår yoga som en integreret del af undervisningen i det evidensbaserede forløb, der hedder ”Mindfulness-baseret Stress Reduktion” /MBSR. Der undervises både i liggende yoga og stående yoga, og tidligere kursister er meget begejstrede for denne form for yoga, hvor de tilpassede yogaøvelser gøres med bevidst nærvær. Formålet er ikke fitness, men derimod at kunne bevæge kroppen, og samtidig træne formel mindfulness meditation. Dvs mærke kroppen indefra, mærke de fysiske fornemmelser, når kroppen bøjes, strækkes og balancerer.  Og samtidig registrere de tanker og følelser, der hele tiden dukker op, notere dem og give slip på dem, og derefter venligt vende opmærksomheden tilbage til kroppen. Yoga er med til at løsne op for spændinger, man måske slet ikke ved, at man har.
En fin og nem tilgængelig yogaguide finder du i bogen “Yoga – Et kvarter om dagen for en glad krop og et stærkt sind”. Bogen er skrevet af Sisse Siegumfeldt og giver nemme anvisninger til yogaøvelser og åndedrætsøvelser, som du kan arbejde med hjemme hos dig selv.