Loading...
Yoga 2020-03-05T23:17:31+00:00

Velkommen til yoga i yougrow!

Ny sæson starter den 17. marts, 19. marts og 20. marts 2020.

Vitten Forsamlingshus byder på: Blid yoga for kvinder, Mandeyoga 50+ samt M/K yoga, Level 1-2.

Mit lille, eksklusive yogastudie på Hørret Skovvej 27 udbyder Morgenyoga og Fyraftensyoga for kvinder samt mulighed for at sætte dit eget yogahold eller forkæle dig selv med enetimer i yoga.

Nyd også den fine yogasal i Hadsten – den fri fagskole, M/k yoga, Level 1-2.

Yougrow er yoga på mindre hold med lidt mere tid til dig. Med fokus på ro, fællesskab og fordybelse har jeg siden august 2016 udbudt yoga fra min egen stue.

For at kunne nå ud til lidt flere startede jeg i august 2017 hold i de lokale forsamlingshuse, Vitten og Nr. Galten forsamlingshus. I dag er Nr. Galten erstattet af den fine sal i Den Fri fagskole i Hadsten, hvor der er mere lys og luft. Jeg sætter et deltagerantal på omkring 12 personer i Vitten og Hadsten.

I efteråret 2018 åbnede jeg mit eget lille yogastudie på Hørret Skovvej 27 med plads til 6 personer. Her har jeg Morgenyoga og Fyraftensyoga, giver enetimer i yoga og samtidig har du mulighed for at sætte dit eget lille yogahold evt. med et særligt tema, fx stresse ned, bedre søvn, særlige øvelser for ryggen etc… Du bestemmer!. Det er mit håb, at følelsen af ro, fællesskab og fordybelse er at finde såvel på mine lokale hold i Vitten og Hadsten som på mine hold hjemme på Hørret Skovvej 27.

Jeg udbyder til august 2019 et yogahold som har et særligt formål, nemlig at få dig til at stresse af og forbedre din nattesøvn. Som led i min uddannelse som internationalt certificeret yogalærer har jeg valgt at skrive speciale om yoga og søvn. Som led i specialet testede jeg i foråret 2018 forskellige yogaprogrammer på mine yogahold og fandt ud af, at yoga for det allerfleste havde en meget gunstig effekt på nattesøvnen. Jeg blev også klogere på, hvilke øvelser, der virker på flest og hvilke øvelser, der måske ikke gavner søvnen. Vil du gerne styrke din nattesøvn og kroppens evne til at geare ned har du en særlig mulighed for det torsdag aften i salen i Den fri fagskole. Holdet starter til august 2019.

Resultatet af undersøgelserne omkring yogaens effekt på søvnen kan du se på siden yoga & personlig udvikling, yoga og søvn.

Jeg har siden foråret 2017 udbudt yogahold kun for mænd. Min erfaring er, at mænd ofte har lidt mere skepsis overfor, om yoga kan være noget for dem – Er yoga ikke kun for unge, smukke kvinder? Sådan var det måske engang, men slet ikke i dag. Jeg kan røbe, at når mændene vælger yogaen, oplever de ofte, at det er en utrolig god modvægt til de andre typer sport, de dyrker, ligesom de oplever, at kroppen – allerede efter få gange – får en fornyet smidighed. Så kære mand: du behøver ikke frygte, at du skal lægge din maskulinitet i garderoben ved indgangen til yogalokalet – det er ingelunde tilfældet.

Som en pendent til mandeholdet, har jeg siden januar 2019 udbudt et yogahold med blid yoga for kvinder. Her vil være fokus på klassiske yogaøvelser uden dybe stræk og foroverbøjninger, ligesom der vi værre færrer omvendte stillinger (hovedstand og skulderstand) og mere fokus på vejrtrækning og afspænding.

Du kan også få enetimer i yoga med særligt fokus på dig. Se under Yoga & personlig udvikling.

Som en ny og spændende udviklingsvej tilbyder jeg i pinsen 2020 en 3-dages workshop hvor jeg kombinerer yoga med at skrive dagbog. Her bruger jeg yogaen som effektivt indgangsredskab til at åbne op for at skrive. Se mere under yoga & personlig udvikling.

Yoga på Læsø – fra 15- – 17. maj 2020 udbyder jeg sammen med Mette Toft et Yogaretreat på Læsø. Se mere under yoga og personlig udvikling./p>

Her på siden finder du praktiske informationer om udbud af hold med tidspunkter og priser.

Du vil også finde en nærmere beskrivelse af de enkelte hold og målgruppen.

Vi arbejder fokuseret og i dybden

– øvelserne tilpasses din krop

Min yogaprofil og baggrund

Jeg hedder Mette Holm Høgsbro og er 52 år. Jeg bor på Hørret Skovvej tæt på Hørret skov og Moesgaard sammen med min mand Peter. Jeg har to store drenge, Poul på 24 år og Laurits på 22 år. De bor og studerer begge i Aarhus.

I januar 2017 stiftede jeg Yougrow, hvor jeg udbyder yoga og yoga kombineret med mindfulness. Jeg udbyder almindelige yogahold, yogahold kun for mænd, Morgenyoga, Fyraftensyoga blid yoga for kvinder. Jeg udbyder også et hold med særlig fokus på at reducere stress og give bedre søvn. Her kombinerer jeg yoga og mindfulness. Jeg udbyder også workshops, hvor jeg fx kombinerer yoga med mere personlig udvikling, fx at skrive dagbog. Endelig udbyder jeg yogaretreats. Til maj 2020 Yogaretreat Læsø. Se mere under Yoga og personlig udvikling.

Min baggrund er, at jeg siden 2010 har dyrket regelmæssig yoga, fået undervisning flere gange om ugen, og deltaget i forskellige workshops. I 2015/2016 underviste jeg en periode i yoga på Hammel Neurocenter, ligesom jeg i perioder har undervist på et yogastudie i Hammel. Jeg har siden 2016 ladet min stue danne rammen om yogahold, og fra sommeren 2017 desuden udbudt hold i lokale forsamlingshuse.

I 2016 påbegyndte jeg en international yogalærer uddannelse, og blev i september 2018 certificeret international yogalærer i Patanjali Yoga, Level II. Uddannelsen har hjemsted i Schweiz og består af ca. 150 timers undervisning pr. år, herunder teacher træning med supervision. I efteråret 2019 påbegyndte jeg en uddannelse som instruktør i mindfulness og meditation under Aarhus Universitets Center for Mindfulness. MBSR-instruktør

Før yogaen kom ind i mit liv, har jeg dyrket masser af gymnastik og er uddannet gymnastikinstruktør og har haft eget gymnastikhold i 12 år sammen med en veninde. Yogaen er nu en central del af mit liv, og det ved jeg, at den altid vil være.

Mit ønske for fremtiden er, at jeg i endnu højere grad kan få mulighed for at dyrke yogaen og samtidig dele ud af min yogaviden til dig.
Som led i uddannelsen som international certificeret yogalærer har jeg valgt at fordybe med i yogaens effekt på vores nattesøvn. Den viden, jeg har opnået i den forbindelse finder du her på hjemmesiden under yoga & personlig udvikling og du kan dyrke yoga hos mig, hvor øvelserne er valgt ud med henblik på en styrkelse af din søvn.

Min Yoga hedder Patanjali og lægger vægt på øget fordybelse, indsigt og professionalisme i yogaen. Der er fokus på præcision og grundighed samt ”alignment”. Der arbejdes intelligent og anatomisk korrekt, så skader mindskes, mens styrke og udholdenhed opbygges. Der arbejdes med styrke og gode velgørende stræk men også med smidighed og balance. Der bruges en del yoga remedier, så man kan få optimalt ud af træningen uanset niveau og form. Der lægges endvidere vægt på ”det at være til stede” samt finde glæden i nærværet.

Patanjali Yoga bygger på principperne fra Hatha Yoga og Iyengar Yoga og er grundlagt i 2013 af Ali Dashti. Ali er født og opvokset i Poone, Indien. Han har boet hos samt været en del af Iyengar familien siden han var en stor knægt. Ali har studeret hos BKS Iyengar, Geeta og Prashant i mange år samt ledsaget både Guruji og Geeta på mange rejser.

Patanjali er navnet på en vismand, som menes at være den første, der for flere tusinde år siden satte de mange yogaøvelser i system.

Som yogalærer lægger jeg vægt på, at lære dig øvelserne grundigt og i detaljen og med respekt for den, du er. Vi er forskellige mennesker – og kroppe – og med forskellige styrker og skavanker og derfor vil yogaøvelserne også skulle tilpasses netop dig. Endelig lægger jeg vægt på at holde mig opdateret, så jeg – så vidt mulig – er orienteret om, hvordan de nyeste yogavinde blæser.

Holdoversigt, tilmelding og praktisk info

Ny yogasæson starter 17., 19.  og 20. marts 2020

Du finder min yoga i den skønne sal i Vitten Forsamlingshus, den fine sal i Fagskolen i Hadsten samt i mit lille, eksklusive yogastudie på Hørret Skovvej 27 ved Mårslet/Moesgaard.

Morgenyoga for kvinder, Mandeyoga 50+, Blid yoga for kvinder, M/K yoga Level I-II, Fyraftensyoga, Stress down & sov godt med yoga og mindfulness

  • Vitten Forsamlingshus Blid yoga for kvinder i alle aldre, Level 1

    Hold 1: Tirsdage 15:30-16:45.
    8 gange på følgende tirsdage: 17/3, 24/3, 31/3, 28/4, 5/5, 12/5, 26/5 og 2/6.

  • Vitten Forsamlingshus Mandeyoga 50+, Level 1

    Hold 2: Tirsdage 17:05-18:20.

    8 gange på følgende tirsdage: 17/3, 24/3, 31/3, 28/4, 5/5, 12/5, 26/5, 2/6.

  • Vitten Forsamlingshus, Yoga for mænd og kvinder, Level 1-2. Let øvede.

    Hold 3: Tirsdage : 18:45-20:15.

    8 gange på følgende tirsdage: 17/3, 24/3, 31/3, 28/4, 5/5, 12/5, 26/5, 2/6.

  • Den Fri Fagskole Hadsten (Den store sal) Yoga for kvinder og mænd, Level 1-2, let øvede. Østergade 77, Hadsten.

    Hold 4: Torsdage 19:10-20:25.

    8 gange på følgende torsdage: 19/3, 26/3, 2/4, 30/4, 7/5, 28/5, 4/6, 11/6.

  • Den Fri Fagskole Hadsten (Den store sal) Stress down & sov godt med yoga og mindfulness. Østergade 77, Hadsten.

    Hold 5: Torsdage fra kl. 20:40-21:50.
    8 gange på følgende torsdage: 19/3, 26/3, 2/4, 30/4, 7/5, 28/5, 4/6, 11/6.

  • Yogastudiet Hørret Skovvej 27, Morgenyoga for kvinder – Max 6 personer, level 1-2, begynder

    Hold 6: Torsdage fra 7:20-8:35.

    8 gange på følgende datoer: 19/3, 26/3, 2/4, 30/4, 7/5, 14/5, 28/5, 4/6.

  • Yogastudiet Hørret Skovvej 27, Fyraftensyoga for kvinder – max 6 personer, Level 1-2, begynder

    Hold 7: 5 fredage og 3 onsdage fra kl. 16:00-17:15.

    8 gange på følgende dage: fr 20/3, fr 27/3, ons 1/4, fr 1/5, ons 6/5, ons 13/5, fr 29/5, ons 5/6.
    .

  • Yogastudiet Hørret Skovvej 27 – Book dit eget yogahold – ml. 4-6 personer

    Hold X: Hvis I er en gruppe på mellem 4 og 6 personer, der gerne vil dyrke yoga sammen og have yogaen som et fælles frirum, så tag kontakt til mig på mette@yougrow.dk, så finder vi ud af at lave et hold særligt til jer.

    Vi aftaler typisk et forløb på mellem 6 og 10 gange.

  • Tilmelding  og betaling

    Pris hold 1 og 2: 750 kr. for en sæson.

    Pris hold 3: 775 kr. for en sæson.

    Pris hold 4: 750 kr. for en sæson.

    Pris hold 5: 750 kr. for en sæson.

    Pris hold 6: 800 kr. for en sæson.

    Pris hold 7: 800 kr. for en sæson.

    Pris hold X: 700 kr. for hele holdet per gang. Dvs. ved 6 personer: 117 kr. per person, per gang.

    Tilmelding: Du skriver navn og hold nr. til: mette@yougrow.dk. Du vil modtage en bekræftelse på din tilmelding.

    Betaling: Mobilpay: 18269 (NB vælger du at betale via mobilpay skal du desværre betale gebyr på 0,75 kr. – fx holdpris 750 – betaling 750,75 kr.)

    Eller betaling til konto i Handelsbanken, 7633 2172907.

    Tilmeldings- og betalingsfrist Alle hold: 1. marts 2020.

  • Gratis prøvetime, familierabat og fleks

    Familierabat: Hvis flere fra samme husstand/familie går til yoga hos mig, eller du går på flere hold, er der 200 kr. samlet rabat til husstanden for sæsonen. Derefter får hustanden 200 kr. i rabat for hvert ekstra hold, I tilmeldes. Dvs. kun første hold er fuld pris.
    Gratis prøvetime Du kan altid deltage i en gratis prøvetime for at se, om min yoga er noget for dig.
    Fleks Hvis du er forhindret i at deltage på dit tilmeldte hold, kan du flekse til et af de andre hold, forudsat der er plads. Send en sms på 23448389 og tjek om der er plads til dig på et søsterhold.

  • Praktisk info til alle holdene – tøj? udstyr?

    Du skal tage behageligt og bevægeligt tøj på. Yoga laves med bare tæer for at få rigtigt fodfæste.

    Hold 1, 2, 3, 6 og 7: Alt udstyr, som måtter, tæpper, bælter, blokke og puder findes i yogalokalet.
    Hold 4 og 5: Her skal du selv medbringe måtte, pølle og tæppe. Alt andet udstyr som blokke og bælter findes i lokalet.

Mit lille, eksklusive yogastudie på Hørret Skovvej ved Moesgaard – Mårslet

Den fine sal i Hadsten – den Fri fagskole

Mere info om holdene

Hold 1, Blid yoga for kvinder alle aldre

Holdet er til dig, som foretrækker de enkle og klassiske yogaøvelser. Der arbejdes ekstra skånsomt uden at gå for dybt i stillingerne. Der er færre omvendte stillinger. Programmet vil ofte indeholde åndedrætsøvelser (Pranayama) inden afspænding. Programmet varierer fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom øvelserne gerne gentages flere gange for at øge arbejdet i dybden. Hver lektion varer i alt 75 minutter. De sidste ca. 15 minutter er guidet afspænding.

 

Hold 2, Mandeyoga 50+, Level 1

 

Absolut kun for mænd! Her finder du begynderyoga for mænd på level 1. Lidt mere power og lidt mere hensyn til mandekroppen. Programmet varierer fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom øvelserne gerne gentages flere gange for at øge arbejdet i dybden. Hver lektion varer 75 minutter. De sidste ca. 15 minutter er afspænding.

Hold 3 – Yoga for begge køn, Level 1-2, let øvede

 

Der er tale om ca. 75 minutters yoga efterfulgt af ca. 15 minutters afspænding. Der er forskellige programmer fra gang til gang og programmerne er bygget op, så kroppen kan udfolde sig optimalt som lektionen skrider frem. Der vil altid være nogle kendte “grundøvelser”, ligesom der gerne er gentagelser af de enkelte øvelser for at øge dybden og kvaliteten af yogaen. Vi slutter altid af med guidet afspænding, hvor kroppen giver helt slip(Savasana).

Hold 4 – Yoga for begge køn, let øvede, Level 1-2

 

Der er tale om 60 minutters yoga efterfulgt af ca. 15 minutters afspænding. Se i det hele beskrivelsen af hold 3. Dog er dette hold af kortere varighed, nemlig 60 min. yoga og ca. 15. minutters afspænding (Savasana).

Hold 5 Stress down & sov godt med yoga og mindfulness

 

Jeg blander yoga med åndedrætsøvelser og mindfulness og afslutter med ca. 10 minutters afspænding. Programmerne er sammensat særligt med henblik på at få dig ned i gear og give dig en bedre nattesøvn. Der vil til disse seancer være ekstra fokus på åndedrættet og jeg vil inddrage mindfulness. Programmerne er udarbejdet på baggrund af de erfaringer og tests, som jeg gennemførte på mine yogahold i foråret 2018. Resultatet af søvntestsne kan du se her på hjemmesiden under yoga & personlig udvikling. Der vil fx ikke indgå hovedstand, håndstand og skulderstand i søvnyoga programmerne, da disse øvelser har en opkvikkende effekt på mange.

Hold 6 og 7 – Morgen- og fyraftensyoga

 

Begynderyoga, Level 1-2 i 60 minutter og efterfulgt af ca. 15 minutters afspænding. Programmet varieres fra gang til gang, men der vil altid være nogle kendte grundøvelser, ligesom der gerne er gentagelser for at øge dybden og kvaliteten af yogaøvelserne. Der lægges vægt på vejrtrækning og sluttes altid med ca. 15 minutters guidet afspænding.

Hold X – Du har selv valgt dit hold

 

Det særlige ved dette hold er, at du og de andre på holdet selv har valgt holdet og dermed bestemmer I også, hvad indholdet skal være: Begynderyoga? Level I eller II? Skal der være særlig fokus på stress eller dårlig nattesøvn? Skal yogaen indeholde ekstra åndedrætsøvelser? eller særlig lang afspænding? Eller? Svaret afhænger af, hvad du og dit hold ønsker! Obligatorisk er dog afslutning med 15 minutters guidet afspænding.

Mine elever siger

 “Yoga hos Mette er et frikvarter for mig, hvor jeg gør noget godt for mig selv. Styrke, smidighed og balance er i fokus og vi bliver instrueret grundigt gennem øvelserne. Med høj faglig kompetence og hjertevarme skaber Mette en nærhed til os elever, som jeg sætter stor pris på og ikke kan undvære.”

Hanne Larsen

”Jeg går til yoga, fordi det holder min krop smidig. Jeg synes ikke altid, at det bare er dejligt – det er også hårdt arbejde! Men jeg har indset, at yogaen er nødvendig for at kunne holde alderstegn og skavanker fra døren.”

Peter K. Sørensen

”Hos Mette er yoga en rejse. En rejse, hvor krop og sjæl forenes, en rejse hvor den enkelte, men også fællesskabet er i fokus, en rejse, som du kommer opladet hjem fra. Mette er guiden, der har den energi og ånd, som skal til. Tak for det!”

Eva Nyholm Christiansen

“Mette er en dygtig og nærværende formidler. Øvelser, som man kan synes er umulige, får Mette guidet os igennem med kærlig tillid til, at vi mestrer det. På  Mettes små luksushold er der altid en god og uhøjtidelig stemning, præget af fuld koncentration og fokus.”

Malene O. Jacobsen

“Hos Mette er der tid til ro og fordybelse, hvilket gør, at alle kan være med – uanset niveau. Og det kan straks mærkes, hvor god yogaen er både for krop og sjæl. Jeg er stor fan af konceptet. Mon ikke også du bliver det?”

Sigrid Agersnap

Yoga stillinger

Utthita parsvakonasana

Virabhadrasana ll

Viparita karani

Salamba Sirsasana

Gumukhasana i Tadasana

Viden om yoga

Effekten af yoga, herunder yoga & stress

Der findes utrolig meget litteratur om yoga og der findes mange forskellige yogaformer. Personligt har jeg haft glæde af at læse om, hvad det egentlig er yoga gør ved min krop om mit sind; for der sker noget når du dyrker yoga!

Her er nogle forskellige kilder, som jeg kan anbefale:

Simon Krohn har skrevet bogen: ”Nærmere noget”, 2013, Forlag: People’s Press. Det er en fantastisk bog, der sætter ord på det du mærker i krop og sind, når du dyrker yoga. Intro til bogen: ”Yoga bliver ofte forbundet med smidighed, sundhed og stresshåndtering, men de fleste har alligevel en fornemmelse af, at yoga er langt mere og dybere end det. Men hvad er dette dybere lag? Og hvordan kan yogastillinger og meditationsøvelser have eksistentiel betydning?

Nærmere noget” er en introduktion til de filosofiske tanker, der ligger til grund for yogatraditionen. Filosofien tager udgangspunkt i menneskets evige uro og viser dig en vej til indsigt og fred. Vejen fører dybt ind i dig selv. Det handler bestemt ikke kun om velvære, og du må regne med at få rokket din selvopfattelse godt og grundigt.”

Ifølge et forsøg på School of Medecine ved Boston University øger yoga niveauet af det stof, der regulerer stress i hjernen og mindsker risikoen for depression med op til 27 procent efter en yogatime. I en undersøgelse ved Massachusetts General Hospital er det desuden påvist, at yoga forbedrer stress, uanset om den praktiserende er begynder eller øvet. Den hormonelle ubalance reduceres med op til 30 procent. Læs mere her.

Hjerneforsker Richard Davidson fra det amerikanske University if Wisconsin har modtaget nogle af USAs største videnskabelige priser for sin forskning i sammenhængen mellem krop og følelser. Davidson har hos mennesker, der dyrker yoga og meditation,

påvist en markant styrkelse af aktiviteten i de kredsløb i hjernen, der styrer vores koncentration og følelser. I et interview til videnskab.dk, fortæller han: »Det et faktum, at vores hjerner forandrer sig. Alt, hvad vi gør, påvirker os: spisning, TV, motion, kaffedrikning og søvn forandrer vores hjerne. Det er ikke bare en påstand – det understøttes af solide videnskabelige studier inden for hjerneforskning og neurovidenskab.« Læs mere her

»Spørgsmålet er altså ikke, om yoga og meditation påvirker vores hjerner – for det gør det ligesom alt muligt andet i vores omgivelser. Det store spørgsmål er snarere, hvordan meditation og yoga forandrer vores hjerne, sammenlignet med andre aktiviteter.«

»Vores forskning tyder på, at vi gennem yoga og meditation selv kan tage mere ansvar for forandringerne i hjernen. Vi kan selv være med til at påvirke vores hjerne i en positiv retning i stedet for at overlade den til kræfterne omkring os,« siger Richard Davidson.

Hos det danske Institut for Stress indgår yoga som en integreret del af undervisningen i det evidensbaserede forløb, der hedder ”Mindfulness-baseret Stress Reduktion” /MBSR. Der undervises både i liggende yoga og stående yoga, og tidligere kursister er meget begejstrede for denne form for yoga, hvor de tilpassede yogaøvelser gøres med bevidst nærvær. Formålet er ikke fitness, men derimod at kunne bevæge kroppen, og samtidig træne formel mindfulness meditation. Dvs mærke kroppen indefra, mærke de fysiske fornemmelser, når kroppen bøjes, strækkes og balancerer.  Og samtidig registrere de tanker og følelser, der hele tiden dukker op, notere dem og give slip på dem, og derefter venligt vende opmærksomheden tilbage til kroppen. Yoga er med til at løsne op for spændinger, man måske slet ikke ved, at man har.
En fin og nem tilgængelig yogaguide finder du i bogen “Yoga – Et kvarter om dagen for en glad krop og et stærkt sind”. Bogen er skrevet af Sisse Siegumfeldt og giver nemme anvisninger til yogaøvelser og åndedrætsøvelser, som du kan arbejde med hjemme hos dig selv.